مرکز مطالعات منطقه­‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس

در آسیای غربی و مرکزی، تحت نظارت یونسکو(مقوله 2)

(مرکز میراث ناملموس تهران)

اساس‌نامه

مصوب نشست عادی نخست شورای حکام مرکز میراث ناملموس

تهران

16 و 17 آبان ماه 1391، تهران، جمهوری اسلامی ایران

مادّه­‌ی 1

مقدمه

میراث فرهنگی، چنان‌چه به‌نحو مطلوب پاسداری و ترویج شود، توانایی تقویت هم­‌زیستی مسالمت‌آمیز و تقارب فرهنگ‌های گوناگون را از طریق ترغیب درک متقابل فرهنگی و احترام به تنوّع فرهنگی دارا است. از جمله پی­آمدهای چنین ایفای نقشی می‌توان به تحقق صلح و توسعه­‌ی پایدار در بعد بین­‌المللی اشاره کرد.

روند بی‌­پایان تحول در گستره­‌ی رسانه‌ها و فناوری، تأثیراتی منفی را بر حوزه‌­ی میراث فرهنگی اعمال می­‌سازد؛ هرچند آثار مثبتی از آن نیز در این حوزه مشهودند. در مواجهه با توسعه­‌ی روزافزون رسانه­‌های جهانی، بی‌تردید، میراث فرهنگی ناملموس، به خاطر طبیعت زنده­‌اش آسیب‌­پذیرتر است، به‌نحوی‌که تداوم، انسجام، و بقای آن در معرض خطر خواهد بود. نظر به واقعیات برشمرده، جامعه­‌ی جهانی و در رأس آن، سازمان یونسکو، پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس و صیانت از تنوع فرهنگی را، از طریق طرح­‌ریزی و اجرای شماری از راه‌کارهای بدیع، در جایگاه ویژه­‌ای از برنامه­‌های خود پی‌می­‌گیرد.

تصویب کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در سال 2003 (از این به بعد، «کنوانسیون 2003») یک نقطه‌ی عطف تعیین‌کننده در این حوزه به‌شمار می­‌آید. با این‌ همه، عمل به روح کنوانسیون مستلزم ایفای نقشی کامل از سوی دولت‌های عضو، اجتماعات محلی، و هم‌چنین جامعه­‌ی جهانی است. در همین راستا، یونسکو، کماکان بر هم‌یاری ملل و همکاری دولت­‌ها برای ارتقای کنوانسیون 2003، به‌ویژه در ارتباط با مواریث فرهنگی ناملموس مشترک آن‌ها، پای می‌فشارد.

منطقه­‌ی آسیای غربی و مرکزی (از این به بعد، «منطقه») پهنه‌­ای حاوی پس‌­زمینه‌­های تاریخی و فرهنگی مشترک غنی است. هم‌یاری کشورهای منطقه، امور شناسایی، مستند­سازی، پژوهش، ثبت و باززنده­‌سازی، هم‌چنین آگاهی‌افزایی و ظرفیت­‌سازی، و به‌طورکلی، پاسداری از مواریث فرهنگی ناملموس مشترک مورداشاره را ارتقا خواهد داد.

به‌موجب قطع‌نامه­‌ی شماره‌ی34C/DR12، که طیّ آن جمهوری اسلامی ایران (از این به بعد، «دولت»)، در جریان سی و چهارمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو مجاز به تأسیس یک مرکز مطالعاتی منطقه­‌ای برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در حوزه­‌ی آسیای غربی و مرکزی، تحت نظارت یونسکو (مقوله­‌ی 2)، (از این به بعد، «مرکز»)، در خاک خود گردید، و روال­‌های قانونی و اداری مربوطه توسط دولت و یونسکو پی‌گیری شدند.

متن حاضر، که بر اساس موافقت­‌نامه­‌ی مورخ 28 آوریل 2010، منعقده فی‌مابین دولت، به نمایندگی معاون رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردش‌گری (از این به بعد، «سازمان»)، از یک سو، و دبیر کل یونسکو، از سوی دیگر، «در موضوع تأسیس یک مرکز مطالعاتی منطقه­‌ا‌‌ی در تهران برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی، تحت نظارت یونسکو (مقوله­‌ی 2)»، (از این به بعد، «موافقت­‌نامه»)، تنظیم شده است، حاوی اساسنامه­‌ی مرکز مطالعات منطقه­‌ا‌‌ی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی، تحت نظارت یونسکو (مقوله­‌ی 2) می­‌باشد.

ماده­‌ی 2

اهداف

اهداف مرکز به قرار زیر است:

الف) ارتقای کنوانسیون 2003 و اجرایی ساختن آن در آسیای غربی و مرکزی؛

ب) تقویت ظرفیت­‌ها و همکاری­‌ها در سطح منطقه در زمینه­‌های شناسایی، فهرست­‌برداری، مستند­سازی و مطالعه­‌ی میراث فرهنگی ناملموس با هدف کمک به پاسداری از آن؛

پ) پیشبرد و هماهنگ­‌سازی تحقیقات علمی و فنی با هدف توسعه، مدیریت و ارزش­یابی اقدامات پاسدارانه در ارتباط با میراث فرهنگی ناملموس حاضر در منطقه؛

ت) تقویت ظرفیت­‌ها در آن دسته از کشورهای منطقه که به عضویت کنوانسیون 2003 درآمده‌اند، به‌منظور ترغیب مشارکت فعال آن‌ها در اجرایی ساختن آن در سطوح منطقه‌­ای و بین‌المللی، به‌ویژه، در ارتباط با عناصر میراث فرهنگی ناملموس مشترک در خاک دو یا چند مورد از این کشورها.

ماده­‌ی 3

کارکردها

موارد زیر کارکردهای مرکز را تشکیل می­‌دهند:

الف) ایجاد و به‌روزرسانی یک نظام اطلاع­‌رسان خودکار برای ثبت و مرتبط‌سازی مؤسسه‌­های دولتی و غیردولتی، مؤسسه‌های تحقیقاتی، آموزشی، و اطلاع­‌رسان، سازمان­‌های مرتبط با اجتماعات محلی، و متخصصان منفرد دخیل در امر پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آن دسته از کشورهای منطقه که آمادگی خود را برای همکاری از طریق مرکز اعلام کرده­‌اند؛

ب) گردآوری و انتشار اطلاعات در زمینه‌ی آن دسته از اقدامات قانونی، دولتی، مالی و غیره که کشورهای عضو مرکز با هدف پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در خاک خود اجرایی می­‌نمایند؛

پ) گردآوری و انتشار اطلاعات در زمینه‌ی فعالیت­‌های پاسدارانه در کشورهای عضو مرکز؛

ت) برگزاری کارگاه و همایش با هدف توسعه­‌ی روش­‌شناسی­‌های پژوهشی و پیشبرد مطالعات در موضوع پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس، بدان­‌گونه که در ماده‌­ی 13 کنوانسیون 2003 تصریح شده است، شامل پژوهش پیرامون توسعه‌­ی آن نوع از گردش‌گری که پایداری میراث فرهنگی ناملموس را به مخاطره نمی­‌اندازد و به عرف مرسوم حاکم بر دسترسی به این میراث وفادار است؛

ث) برگزاری کارگاه و سمینار با هدف شناسایی و ارتقای اقدامات پاسدارانه­‌ی موفق، و یاری­‌رسانی به آن دسته از کشورهای عضو کنوانسیون 2003 که به عضویت مرکز نیز درآمده­‌اند، برای ظرفیت‌­سازی در زمینه­‌ی تدوین پرونده جهت پیشنهاد دادن چنین اقداماتی به کمیته‌­ی بین­‌الدول کشورهای عضو کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس که در تحت کنوانسیون 2003 تشکیل شده است (از این به بعد، «کمیته­‌ی بین­‌الدول»)، برای انتخاب و انتشار این اقدامات، بدان­‌گونه که در تحت ماده­ی 18 کنوانسیون 2003 تصریح شده است؛

ج) ایجاد شبکه­‌ای از نمایندگان اجتماعات فرهنگی، برای هماهنگ‌­سازی فعالیت­‌ها درزمینه‌ی آگاهی‌افزایی و ظرفیت‌سازی در جمع حاملان و مجریان میراث فرهنگی ناملموس، آن­‌گونه که در دستورالعمل­‌های اجرایی برای عملیاتی‌کردن کنوانسیون 2003 آمده است، به‌منظور ایجاد زمینه­‌ی لازم برای مشارکت فعال آنان، بدان‌گونه که در ماده­‌های 2، 11 و 15 کنوانسیون 2003 تصریح شده است، در امور شناسایی، فهرست­‌برداری، و مدیریت میراث فرهنگی ناملموس متعلق به خودشان؛

چ) برگزاری کارگاه و سمینار به منظور ظرفیت­‌سازی در آن دسته از کشورهای عضو کنوانسیون 2003 که به عضویت مرکز درآمده‌­اند، در زمینه­‌ی تدوین پرونده برای ثبت در دو فهرست کنوانسیون 2003، و در زمینه­‌ی تدوین درخواست­‌ها و گزارش­‌های تسلیمی به کمیته­‌ی بین‌­الدول، به‌ویژه، در ارتباط با عناصر میراث فرهنگی ناملموس مشترک حاضر در خاک دو یا چند کشور از جمع کشورهای عضو مرکز؛

ح) همکاری و تبادل اطلاعات با دیگر مراکز مقوله­‌ی 2 در آسیا و خارج از این قاره، که در حوزه­‌ی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس فعالیت دارند؛

خ) اطلاع‌­رسانی به کمیته­‌ی بین­‌الدول و دبیرخانه­‌ی کنوانسیون 2003 پیرامون فعالیت­‌های مرتبط در سطح منطقه، و در مواردی که مقدور است، هم‌یاری در زمینه‌­ی عملیاتی‌کردن کنوانسیون 2003.

ماده­‌ی 4

جایگاه حقوقی

مرکز از جایگاه حقوقی یک مؤسسه‌­ی بین‌­المللی مستقل وابسته به یونسکو، به‌عنوان یک مرکز مقوله­‌ی 2، تحت نظارت یونسکو، برخوردار خواهد بود. از این طریق، مرکز قادر خواهد بود ارتباطاتی را با کشورهای منطقه و در صورت فراهم بودن زمینه، دیگر کشورها، بر اساس زمینه­‌های فرهنگی مشترک برقرار نماید، تا زمینه­‌ی همکاری­‌های فی‌مابین ایجاد گردد.

مرکز، ضمن حفظ استقلال خود، به سازمان مرتبط خواهد ماند، در تهران، پایتخت کشور جمهوری اسلامی ایران، مستقر خواهد بود، و در چارچوب قوانین و مقررات دولت تلاش خواهد کرد تا به کسب جایگاه حقوقی شایسته نائل آید، و با استفاده از ظرفیت­‌های مورد نیاز، در جهت تحقق اهداف ترسیم شده و انجام وظایف محوّله حرکت نماید. مرکز، ضمن تقیّد به قوانین داخلی کشور ایران، از استقلال و اختیار حقوقی لازم برای انجام فعالیت­‌های خود، و هم‌چنین ظرفیت لازم برای تحقق موارد زیر برخوردار خواهد بود:

الف) عقد قرارداد؛

ب) تثبیت روال­‌های حقوقی؛

پ) جذب و اعطای تملک­‌های منقول و غیرمنقول.

ماده­‌ی 5

تشکیلات

مرکز در نظام اداری خود برخوردار از زیرمجموعه‌های زیر خواهد بود:

5-1- شورای حکّام

هدایت مرکز و نظارت بر آن بر عهده­‌ی شورای حکّام آن، مرکب از اعضای زیر خواهد بود:

الف) یک نفر نماینده­‌ی سازمان؛

ب) نمایندگان دو کشور عضو مرکز (یک نماینده از هر کشور)؛

پ) یک نفر نماینده‌­ی دبیر کل یونسکو؛

ت) یک نفر نماینده­‌ی کمیسیون ملّی یونسکو ایران؛

ث) سه متخصص برجسته در حوزه­‌ی میراث فرهنگی ناملموس از منطقه.

5-1-1-دوره‌­ی تصدی اعضای شورای حکّام چهارساله خواهد بود.

5-1-2-ضروری است شورای حکّام، در نخستین نشست خود، نسبت به انتخاب رئیس خود، برای یک دوره­‌ی چهارساله، از طریق رأی‌گیری، اقدام نماید.

5-1-3-هرگونه پیشنهادی در ارتباط با تغییر رئیس شورای حکّام قبل از اتمام دوره­‌ی چهارساله­‌ی مورد اشاره، مستلزم اخذ دوسوم آرای موافق از جمع آرای مأخوذه از اعضای شورای حکّام خواهد بود.

5-1-4-رئیس شورای حکّام، پس از انتخاب شدن با رأی اعضای شورای حکّام در جریان یکی از نشست­‌های آتی آن (ن‌ک 5-3)، توانایی صدور حکم انتصاب رئیس مرکز را دارا خواهد بود.

5-1-5-شورای حکّام مختار است مدعوین بیشتری را به نمایندگی از سوی کشورهای دیگر، به جلسات خود فرابخواند.

5-1-6-هم‌چنین، شورای حکّام این اختیار را خواهد داشت، به‌منظور پی‌گیری امور تخصصی محوّله، نمایندگانی از اجتماعات محلی معرفی شده توسط اعضا یا متخصصان برجسته­‌ی بیشتری در حوزه­‌ی میراث فرهنگی ناملموس را به جلسات خود دعوت نماید.

5-1-7حضور اعضای مدعو مورد اشاره در 5-1-5 و 6-1-5 در جلسات شورای حکّام، صرفاً، به منظور ارائه‌­ی نظرات مشورتی است؛ این اعضا از حق رأی برخوردار نخواهند بود.

5-1-8- وظایف شورای حکام

شورای حکام مرکز جلسات «عادی» خود را، بر اساس نظمی خاص، و دست‌کم به شکل سالانه برگزار خواهد کرد. جلسات «فوق‌العاده» با فراخوان رئیس شورای حکام یا به ابتکار شخص وی، و یا به پیشنهاد دبیر کل یونسکو، یا دوسوم اعضاء برگزار خواهد شد.

5-1-8-1-شورای حکام مرکز مسئولیت پی‌گیری موارد زیر را بر عهده دارد:

الف) تصویب آیین کار خود؛

ب) تصویب راهبرد و برنامه­‌های بلندمدت و میان‌مدت مرکز؛

ت) تصویب برنامه­‌ی کاری سالانه و بودجه مرکز؛

ث) تصویب ساختار و منابع انسانی دبیرخانه (تشکیلات)؛

ج) بازبینیگزارش‌های سالانه‌­ی تسلیم شده توسط رئیس مرکز؛

ح) انتخاب اعضای هیئت اجرایی مرکز، انتصاب رئیس مرکز، و انتخاب کمیته­‌های تخصصی/ مشورتی مرکز (مشروط به آن‌که کمیته‌­های مورداشاره تشکیل شوند)؛

خ) اتخاذ تصمیم در خصوص مشارکت سازما­ن­‌های بین‌دولتی منطقه­‌ای و سازمان­‌های بین‌المللی در کار مرکز، ضمن توجه به موافقت­‌های موجود یا آتی فی­‌مابین دولت­‌ها و سازمان­‌ها.

5-2-هیئت اجرایی

به‌منظور حصول اطمینان از عملکرد مطلوب مرکز در فاصله‌­ی میان نشست­‌های شورای حکام، یک هیئت اجرایی تام‌الاختیار مرکب از 5 عضو منتخب و منتصب از سوی شورای حکام، تشکیل خواهد شد.

هیئت اجرایی دومرتبه در سال تشکیل جلسه خواهد داد.

5-2-1-کارکرد هیئت اجرایی بر اساس آیین کار هیئت اجرایی خواهد بود که مقرر است پیش‌نویس آن، درجریان نخستین سال پس از تشکیل نخستین شورای حکام، توسط دبیرخانه­‌ی مرکز تهیه شود (رک 4-5)، و توسط هیئت اجرایی مورداشاره، در نخستین نشست آن، به تصویب برسد.

5-2-2-ترکیب هیئت اجرایی با ارجاع به آیین کار هیئت اجرایی تعیین خواهد گردید.

5-2-3-شورای حکام، در جریان نخستین نشست خود، نمایندگانی را برای عضویت در شورای اجرایی، برای سال نخست، تعیین و منصوب خواهد کرد؛ نمایندگان مزبور در مرتبه‌ی «اعضای موقت هیئت اجرایی» در طول نخستین سالی که تا زمان تدوین و تصویب آیین کار هیئت اجرایی مرکز باقی است، به انجام‌ وظیفه خواهند پرداخت.

5-2-4-آیین کار هیئت اجرایی نحوه­‌ی انتصاب و/یا انتصاب مجدد اعضای هیئت مزبور را تعیین خواهد نمود.

5-2-5-وظایف هیئت اجرایی مرکز

هیئت اجرایی مرکز وظیفه خواهد داشت:

الف) بر اجرای برنامه­‌ها و فعالیت­‌های مصوب مرکز نظارت داشته باشد؛

ب) برنامه‌ها و بودجه‌ی مرکز، هم‌چنین پیش‌نویس مصوبات شورای حکام را، به‌منظور ارائه­‌ی پیشنهاد به شورای حکام در ارتباط با راهبرد و برنامه‌­های بلندمدت و میان‌مدت مرکز، بازبینینماید.  

5-3- ریاست

رئیس مرکز برای یک دوره­‌ی چهارساله و پس از کسب دوسوم آرای موافق مأخوذه از اعضای حاضر در یکی از جلسات شورای حکام، انتخاب خواهد شد.

5-3-1-رئیس مرکز، در پی رسمیت یافتن انتصاب خویش به‌موجب حکمی که توسط رئیس شورای حکام صادر می­گردد، توانایی خواهد داشت حسابی را نزدیکی از بانک‌های معتبر جمهوری اسلامی ایران افتتاح نماید تا اقدامات لازم، مطابق قوانین و مقررات کشوری مرتبط، برای انتقال بودجه­‌ی مرکز به حساب مورد اشاره صورت پذیرند.

5-3-2-تمامی اسناد مالی مرکز، صرفاً، با امضای رئیس مرکز و هم‌چنین معاون مالی و اداری مرکز، مشترکاً، لازم الاجرا خواهند بود (رک مجموعه قوانین و مقررات مرکز، صص 37-41، پیوست شماره‌­ی 1: نمودار تشکیلات اجمالی مرکز).

5-3-3-شورای حکام مختار است که فرد واحدی را در سمت رئیس مرکز برای دوره­‌های تصدی متوالی انتخاب کند.

5-3-4-هرگونه پیشنهادی در ارتباط با انتصاب یک رئیس جدید قبل از اتمام دوره‌­ی 4 ساله­‌ی مورد اشاره، مستلزم اخذ دوسوم آرای موافق از جمع آرای مأخوذه از اعضای شورای حکام در جریان یکی از جلسات آن خواهد بود.

5-3-5-وظایف رئیس مرکز

رئیس مرکز از اختیارات لازم برای انجام وظایف مشروحه‌­ی زیر برخوردار خواهد بود:

الف) شناسایی و استخدام نیروی انسانی کارآمد لازم برای عملکرد مطلوب دبیرخانه مرکز (رک 4-5)؛

ب) اداره‌­ی دبیرخانه­‌ی مرکز؛

پ) مدیریت وظایف مرکز بر اساس برنامه­‌ی کار و بودجه­‌ی مصوب شورای حکام، و تحت نظارت هیئت اجرایی و شورای حکام مرکز؛

ت) تسلیم پیش‌­نویس پیشنهادی برنامه­‌ی کار و بودجه­‌ی مرکز به شورای حکام؛

ث) تدوین دستور کار نشست‌­های شورای حکام/ هیئت اجرایی، در همکاری با هیئت اجرایی، هم‌چنین، پیش­‌نویس هرگونه سند یا اصلاحیه­‌هایی بر اسناد موجود که ممکن است در جریان تدارک دیدن نشست­‌های شورای حکّام نیاز به آن­‌ها تشخیص داده شود.

5-4- دبیرخانه

مرکز، در تشکیلات خود، دبیرخانه­‌ای دائمی خواهد داشت که ترکیب آن به نحوی خواهد بود که امورات محوله به‌نحو مطلوب به انجام برسند. دبیرخانه توسط رئیس مرکز اداره خواهد شد.

5-4-1- وظایف دبیرخانه

دبیرخانه­‌ی مرکز مسئول موارد زیر خواهد بود:

الف) یاری­‌رسانی به رئیس مرکز در امر تدوین پیش­‌نویس اسناد و رویه­‌های مرکز جهت تسلیم به شورای حکام؛

ب) یاری­‌رسانی به رئیس مرکز در امر تدوین پیش‌­نویس برنامه و بودجه­‌ی مرکز جهت تسلیم به شورای حکام؛

پ) یاری­‌رسانی به رئیس مرکز در امر تدوین پیش­‌نویس دستور کار برای نشست­‌های شورای حکام و شورای اجرایی مرکز و هم‌چنین پیش­‌نویس گزارش‌های مربوطه؛

ت) یاری‌­رسانی به رئیس مرکز در امر تدوین پیش‌­نویس پیشنهاد‌های تسلیمی برای تأسیس کمیته­‌های تخصصی/ مشورتی تحت شورای حکام، در راستای راهبرد کلی برون­‌سپاری اجرای طرح­‌ها، و واگذاری آن­‌ها به تشکل­‌های تخصصی، به‌منظور ترغیب امر ظرفیت­‌سازی در جمع اجتماعات محلّی؛

ث) یاری‌­رسانی به رئیس مرکز در امر هماهنگ­‌سازی امور در جمع کمیته‌­های تخصصی/ مشورتی مرکز، و مابین این کمیته­‌ها و مرکز، و تدوین گزارش‌های مربوطه جهت تسلیم به شورای حکام مرکز.

5-5- کمیته­‌های تخصصی/ مشورتی

نظر به گستردگی دامنه­‌ی مقوله­‌ی میراث فرهنگی ناملموس و بزرگی مجموعه­‌ی تجلیات تحت آن، هم‌چنین به‌منظور تحقق روح کنوانسیون 2003 که بر مشارکت اجتماعات محلی و سازمان­‌های غیردولتی در اقدامات پاسدارانه­‌ی مربوطه تأکید دارد، عمده­‌ی وظایف تخصصی و اجرایی مرکز در راستای راهبرد عام «برون‌­سپاری» پی‌گیری خواهند شد که مشارکت تشکل­‌های خارج از مرکز را در چشم­‌انداز خود دارد. در همین راستا، مرکز کارکرد دبیرخانه‌­ای را خواهد داشت که نقش هماهنگ­‌کننده را در این ارتباط ایفا خواهد نمود، و عملکرد مطلوب تشکل­‌های مشغول همکاری را هدایت خواهد کرد.

بر این اساس، مرکز به منظور ارتقای کارکرد و برنامه‌­های خود، وظیفه­‌ی تأسیس تعدادی کمیته‌­ی تخصصی / مشورتی را در حوزه­‌های مختلف میراث فرهنگی ناملموس به‌عهده خواهد داشت. با انجام این کار، مرکز جایگاه واسطه­‌ای را خواهد یافت که، از سویی، کمیته­‌های تخصصی / مشورتی مزبور را با یکدیگر مرتبط خواهد کرد و، از سوی دیگر، موجبات ارتباط آن­‌ها را با هیئت اجرایی و شورای حکام فراهم خواهد ساخت.

علائق و ترکیب کمیته­‌های تخصصی / مشورتی مورد اشاره بر اساس پیشنهاد رئیس مرکز، و تصویب رئیس شورای حکام، تعیین می­گردند.

ماده­‌ی 6

اعتبارات

6-1-دولت متعهد است، برای سال­‌های اولیه­‌ی تأسیس مرکز، سالانه مبلغ 500/000 دلار آمریکا، که در توافق­نامه­‌ی منعقده با یونسکو تصریح شده، به مرکز اختصاص دهد.

6-2-تعیین اعتبارات سالانه برای دوره­‌های بعد از سال­‌های اولیه مطابق توافق‌­نامه­‌ی منعقده با یونسکو خواهد بود.

6-3-مرکز مجاز است از کمک­‌های مالی اعطایی از سوی کشورهای عضو و / یا تشکل­‌های ملی، منطق‌ه­ای، یا بین­‌المللی، و / یا مؤسسات و سازمان­‌های غیردولتی، و / یا اشخاص / تشکل­‌های حقیقی و حقوقی برخوردار گردد.

6-4-شورای حکام تنها ارگانی خواهد بود که اختیار اتخاذ تصمیم در خصوص نحوه‌­ی تخصیص و مصروف داشتن مبالغ مورد اشاره را خواهد داشت.

6-5-پیشنهاد‌های مربوط به انواع کمک­‌های مالی اعطایی از سوی کشورهای عضو به مرکز بخشی از دستور کار نشست­‌های شورای حکام را تشکیل می­دهد.

  

ماده­‌ی 7

همکاری با یونسکو

یونسکو و مرکزدر محدوده‌­ی اختیارات و وظایف خود با یکدیگر همکاری خواهند داشت. در همین راستا، مشارکت­‌های زیر پیش‌بینی می­‌گردند:

7-1-مشارکت یونسکو

7-1-1-یونسکو به یاری‌رسانی در راستای تحقق آرمان­‌ها و اهداف راهبردی خود خواهد پرداخت، که به شکل کمک فنی در ارتباط با فعالیت­‌های مرکز خواهد بود.

7-1-2-یونسکو متعهد است که:

الف) مرکز را در حوزه­‌های تخصصی از یاری متخصصان خود بهره­‌مند سازد؛

ب) مرکز را در برنامه‌­های مختلفی که اجرا می­‌نماید، و مشارکت مرکز در آن‌­ها در جهت تحقق اهداف یونسکو و مرکز سود­مند به نظر می­‌رسد، سهیم کند؛

پ) در مواردی که مقدور است، به امر تبادل موقت کارکنان بپردازد که، در این وضعیت، پرداخت حقوق و مزایای کارکنان مورداشاره کماکان توسط سازمان مبدأ صورت انجام خواهد شد؛

ت) اطلاعات لازم را در ارتباط با برنامه­‌هایش در حوزه­‌ی میراث فرهنگی ناملموس را در اختیار مرکز قرار خواهد داد.

7-1-3-در موارد فهرست شده در بالا، تحقق یاری‌رسانی‌های مذکور، صرفاً، در چهارچوب برنامه­‌ها و بودجه­‌ی یونسکو خواهد بود.

7-2-مشارکت دولت

در قانون کشوری بودجه‌ی سالانه­‌ی جمهوری اسلامی ایران یک ردیف بودجه‌­ی جداگانه برای مرکز ایجاد خواهد شد. دولت، با واسطه­‌گری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرد‌ش‌گری ایران، تمامی منابع موردنیاز برای اداره و کارکرد مطلوب مرکز را، اعم از مالی و غیره، تعبیه خواهد نمود، ازجمله، منابع موردنیاز برای کارکنان مرکز، مکان استقرار آن، سامان­‌دهی به فعالیت­‌های مرکز و سامان­‌دهی به نشست­‌های شورای حکام و هیئت اجرایی. برای سال­‌های نخست، مبلغی برابر با دست­کم، 500/000 دلار آمریکا، به‌­طور سالانه تأمین خواهد گردید.

مادّه‌ی 8

جغرافیا

نظر به ناممکن بودن محدودسازی میراث ناملموس در درون مرز­های سیاسی-اداری کشور­ها، که به سبب طبیعت پویای آن حادث می­شود که، به‌نوبه‌ی خود، گسترش پیوسته‌­ی آن را در بردارد، فعّالیّت‌­های مرکز در پهنه­‌ی جغرافیایی‌ای دنبال خواهند شد که در آن فرهنگ، به‌اصطلاح، آسیای غربی و مرکز ساری و جاری است.

بر این اساس، حوزه­‌ی «آسیای غربی و مرکزی»، بدان‌گونه که در اسناد موجود سازمان ملل متّحد تصریح شده، و همسایه­‌های بلافصل آن، که حاوی اشتراکات فرهنگی است، گستره­‌ی جغرافیایی فعّالیّت­‌های مرکز را تشکیل می­‌دهد.

اخبار

تمدید مهلت ارسال آثار دومین مسابقه عکاسی بین‌المللی «میراث فرهنگی ناملموس و جوانان» توسط مرکز میراث ناملموس تهران

18 بهمن 1397
تمدید مهلت ارسال آثار دومین مسابقه عکاسی بین‌المللی «میراث فرهنگی ناملموس و جوانان»  توسط مرکز میراث ناملموس تهران

تمدید مهلت ارسال آثار دومین مسابقه عکاسی بین‌المللی «میراث فرهنگی ناملموس و جوانان» توسط مرکز میراث ناملموس تهران به گزارش دبیرخانه دومین مسابقه بین­ المللی عکاسی مرکز میراث ناملموس تهران...

برگزاری مراسم اهدای جوایز و نمایشگاه آثار برگزیده‌ی اولین مسابقه‌ی بین‌المللی عکاسی مرکز میراث ناملموس تهران

14 بهمن 1397
برگزاری مراسم اهدای جوایز و نمایشگاه آثار برگزیده‌ی اولین مسابقه‌ی بین‌المللی عکاسی مرکز میراث ناملموس تهران

مرکز میراث ناملموس تهران در راستای تحقق وظایف بین‌المللی فرهنگی خود اقدام به برگزاری اولین مسابقه‌ی بین‌المللی عکاسی با موضوع «میراث فرهنگی ناملموس در بافت طبیعی آن» کرد. این رویداد...

روز بین‌المللی جوان

27 فروردين 1397

همایش جوان ایرانی، صلح جهانی با هدف نقش جوانان ادیان الهی در توسعه­‌ی صلح جهانی، صبح شنبه 24 مرداد 94 به مناسبت روز بین­‌المللی جوان (21 مرداد برابر با 12...

امضای گواهینامه‌ی ثبت پرونده‌های چندملیتی "نوروز" و "فرهنگ پخت نان لواش" توسط رییس سازمان یونسکو

05 بهمن 1395
امضای گواهینامه‌ی ثبت پرونده‌های چندملیتی "نوروز" و "فرهنگ پخت نان لواش" توسط رییس سازمان یونسکو

رییس بخش میراث فرهنگی ناملموس سازمان یونسکو، ثبت پرونده‌های چندملیتی "نوروز" و "فرهنگ پخت نان لواش" را تبریک گفت.