
مهارت ساخت و راندن لنج در خلیج فارس
نام عنصر | مهارت ساخت و راندن لنج در خلیج فارس |
کشور | ایران |
سال ثبت | ۲۰۱۱ |
توضیحات مختصر |
قایقهای ایرانی لنج به طور سنتی و دست ساز ساخته میشوند و ساکنان سواحل شمالی خلیج فارس برای سفرهای دریایی، تجارت، ماهیگیری و غواصی مروارید از آنها استفاده میکنند. دانش سنتی پیرامون لنجها شامل ادبیات شفاهی، هنرهای نمایشی و جشنوارهها، علاوه بر تکنیکهای قایقرانی و اصطلاحات و پیشبینی آب و هوا است که از نزدیک با قایقرانی ارتباط دارد؛ و همچنین مهارتهای ساخت قایقهای چوبی. دانش لنجسواری به طور سنتی از پدر به پسر منتقل میشود. دریانوردان ایرانی میتوانند موقعیت و جهت کشتی را با توجه به موقعیت خورشید، ماه و ستارگان تعیین کنند. آنها از فرمول های ویژهای برای محاسبه طول و عرض جغرافیایی و همچنین عمق آب استفاده میکنند. به هر باد نامی داده شده که همراه با رنگ آب یا ارتفاع موج برای فهم و پیش بینی آب و هوا استفاده میشود. موسیقی و ریتمهای خاص نیز بخشهای جدا نشدنی قایقرانی در خلیج فارس را تشکیل میدهد. ملوانان هنگام کار آوازهای خاصی میخوانند. امروزه، جمعیت لنجسواران و آگاهان به دانش آن اندک شده و عمده افراد باقی مانده را کهن سالان تشکیل میدهند. لنجهای چوبی با لنجهای ارزان قیمت فایبرگلاس جایگزین شده و کارگاههای ساخت لنج چوبی به تعمیرگاه لنجهای قدیمی تبدیل شده. فلسفه، پیشینه آیینی، فرهنگ و دانش سنتی قایقرانی در خلیج فارس به تدریج در حال محو شدن است. اگرچه برخی از مراسم مربوط به آن هنوز هم در برخی مناطق در حال اجراست. |
حوزههای میراث فرهنگی ناملموس | هنرهای اجرایی/ سنتها و بیانهای شفاهی/ صنعتگری سنتی/ کنشهای اجتماعی، آیینها و رویدادهای جشنی/ دانشها و کنشهایی که به طبیعت و جهان معطوفاند |
تهدیدها | پیر شدن صاحبان مهارت/ کاهش علاقه جوانان/ کمبود مهارت آموزان/ درآمد ناکافی/ کارخانهای شدن محصولات/ از بین رفتن دانش/ از دست دادن اهمیت کار/ کاهش تمرین و انجام/ کاهش شاخهها/ افزایش فناوریهای مدرن و جدید |
SDGs | تضمین کیفیت آموزش فراگیر و عادلانه و ایجاد فرصت های یادگیری مادام العمر برای همه(۴)/ تضمین دسترسی به انرژی ارزان قیمت، قابل اعتماد، پایدار و مدرن برای همه(۷)/ ترویج رشد فراگیر و پایدار اقتصادی، اشتغال کامل و مولد و شغل مناسب برای همه(۸)/ تضمین الگوی تولید و مصرف پایدار(۱۲)/ اقدام فوری برای مبارزه با تغییرات آب و هوا و اثرات آن(۱۳)/ رویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار(۱۶) |
لینک دسترسی | لینک پرونده به Ich |